Een aantal voedingsstoffen hebben in de macula de hoogste concentratie van je hele lichaam, zoals astaxantine, zeaxantine, luteïne. Die zijn dus extra belangrijk.
De kruiden en supplementen die hier genoemd worden zijn veelal onderzocht. Een aantal onderzoeken die makkelijk na te googlen zijn worden genoemd. Bij macula degeneratie en staar is voeding eigenlijk de belangrijkste factor, wijzig je voedingspatroon en je kunt macula degeneratie een halt toe roepen en mogelijk zelfs iets terugdraaien.

Welke stoffen zijn het belangrijkst voor de ogen?

Natuurlijk zijn er veel stoffen belangrijk voor je ogen, maar een paar wil er toch even extra uitlichten. Daar is onderzoek naar gedaan en ze komen vaak in hoge concentraties in je ogen voor. Bij macula problemen, staar en glaucoom, wordt in onderzoeken vaak geconstateerd dat er een gebrek is aan een van deze stoffen. Bij aanvulling daarvan komt het probleem tot stilstand of verdwijnt zelfs.

  • Astaxantine
  • Zeaxantine
  • Luteine
  • Vitamine D3
  • Glutation
  • Zink
  • Vitamine C
  • Essentiele Vetzuren: Omega 3,6,9

Astaxantine…Nr 1

Astaxantine is een van de sterkste antioxidanten die we kennen. In hoge dosis blijkt het de bloeddruk te verlagen en de circulatie te verbeteren (dat blijkt uit testen met ratten). Astaxantine zit het meest in zalm, maar je moet per dag dan 165 gram eten om je dagelijkse dosis binnen te krijgen waarbij je echt resultaten gaat merken. Dus je bent aangwezen op een betrouwbaar en zuiver suplement.

Aanbevolen dosis is 2 – 10 mg per dag.

Zeaxantine

Zeaxantine is een van de twee belangrijkste xanthophyll carotenoiden die in de retina van het oog voorkomen. In het centrale gedeelte, de macula geheten, komt zeaxantine het meest voor. Daarom voorkomt zeaxantine dus ook macula degeneratie. In het perifere gedeelte van de retina komt luteïne het meest voor. Groenten waar veel zeaxantine in zit zijn spirulina, boerenkool, spinazie, tuinkers en niet te vergeten gojibessen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 2 – 6 mg.

Luteïne

Er zijn nogal wat wetenschappelijk studies die aantonen dat zeaxantine en luteine de kans op chronische oogziekten (staar, macula degeneratie) sterk verminderen. Ook dat er verbetering en soms zelfs genezing kan plaatsvinden bij het innemen van voeding of suplementen met luteine en zeaxantine. Luteine beschermt het oog tegen blauw en ultraviolet licht. Het blauwe licht wat van onze televisies en computerschermen af komt is schadelijk voor de ogen, het veroorzaakt macula degeneratie of macula pucker.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 6 – 10 mg, kan zelfs meer als therapeutische dosis.

Vitamine D3

In nederland hebben we in de winter niet genoeg zon om genoeg vitamine D aan te maken voor onze gezondheid. Daarom gebruikten we vroeger levertraan. Tegenwoordig is dat ook veganistisch te verkrijgen als je dat wil.
Als je op internet zoekt op het veband tussen vitamine D3 en cataract op glaucoom dan kom je tegen dat er vrijwel altijd een tekort aan vitamine D3 is. Het is eigenlijk ook wel logisch. We zitten te veel binnen en krijgen daarom te weinig zonlicht. We maken daarom te weinig vitamine D3 aan. En vitamine D3 is een “licht” vitamine. Ogen hebben licht nodig.
Een aantal klanten heeft een vermindering van de staar waargenomen door vrij hoge doseringen van vitamine D3. Therapeutisch werd dan 5000 IU voorgeschreven. (Wat niet giftig is indien in de vorm D3 ingenomen.)

Wat moet je dus eten?

Koop kwaliteit, het gaat om je ogen!

En wat koop je dus in de supermarkt? Misschien beter: wat koop je dan in de biowinkel? Als je dingen online koopt, kies dan een goede webshop waar ze betrouwbare bio produkten hebben van A-kwaliteit. En dus niet de chinese waar vaak zware metalen in zitten ook al staat erop dat het bio is. Als de afkomst niet vermeld is, dan moeten je alarmbelletjes afgaan. Kies A-kwaliteit. Daar betaal je inderdaad meer voor maar je wil geen zware metalen binnenkrijgen terwijl je denkt dat je gezond bezig bent met superfoods.

Een goede webshop met alleen maar A-kwaliteit is MorgenisNu.nl