Een aantal voedingsstoffen hebben in de macula de hoogste concentratie van je hele lichaam, zoals astaxantine, zeaxantine, luteïne. Die zijn dus extra belangrijk.
De kruiden en supplementen die hier genoemd worden zijn veelal onderzocht. Een aantal onderzoeken die makkelijk na te googlen zijn worden genoemd. Bij macula degeneratie is voeding eigenlijk de belangrijkste factor, wijzig je voedingspatroon en je kunt macula degeneratie een halt toe roepen en mogelijk zelfs iets terugdraaien.

Welke stoffen zijn belangrijk bij macula degeneratie

Astaxantine…Nr 1

De belangrijkste, astaxantine

Astaxantine is een van de sterkste antioxidanten die we kennen. In hoge dosis blijkt het de bloeddruk te verlagen en de circulatie te verbeteren (dat blijkt uit testen met ratten). Astaxantine zit het meest in zalm, maar je moet per dag dan 165 gram eten om je dagelijkse dosis binnen te krijgen waarbij je echt resultaten gaat merken. Dus je bent aangwezen op een betrouwbaar en zuiver suplement.

Astaxantine kun je bijvoorbeeld hier bij Leefbewust.com bestellen
Aanbevolen dosis is 2 – 10 mg per dag.

Zeaxantine

Zeaxantine is een van de twee belangrijkste xanthophyll carotenoiden die in de retina van het oog voorkomen. In het centrale gedeelte, de macula geheten, komt zeaxantine het meest voor. Daarom voorkomt zeaxantine dus ook macula degeneratie. In het perifere gedeelte van de retina komt luteïne het meest voor. Groenten waar veel zeaxantine in zit zijn spirulina, boerenkool, spinazie, tuinkers en niet te vergeten gojibessen.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 2 – 6 mg.

Luteïne

Er zijn nogal wat wetenschappelijk studies die aantonen dat zeaxantine en luteine de kans op chronische oogziekten (staar, macula degeneratie) sterk verminderen. Ook dat er verbetering en soms zelfs genezing kan plaatsvinden bij het innemen van voeding of suplementen met luteine en zeaxantine. Luteine beschermt het oog tegen blauw en ultraviolet licht. Het blauwe licht wat van onze televisies en computerschermen af komt is schadelijk voor de ogen, het veroorzaakt macula degeneratie of macula pucker.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 6 – 10 mg, kan zelfs meer als therapeutische dosis.

En verder…

  • Beta Caroteen – Vitamine A
  • Omega 3 vetzuur
  • Zink
  • Koper
  • Vitamine E
  • Vitamine C
  • Bioflavonoiden

Uiteraard zijn alle mineralen en vitaminen, zoals ook een B-complex belangrijk voor je ogen, maar bovenstaande zijn de belangrijkste om oogproblemen te voorkomen of te genezen.

Wat moet je dus eten?

De meest belangrijke voeding die je kunt eten voor je ogen zijn spirulina, chlorella, gojibessen en een supplement voor astaxantine. Verder vebeteren vetten zoals kokosvet, olijfolie en vitamine C de opname ervan.

Het beste dikke boek over geneeskrachtige kruiden, duur maar z’n geld waard!

Dus welke groenten, fruit en kruiden:

zwarte bessen helpen bij Macula degeneratie
  • Spirulina; luteine, zeaxantine, beta-caroteen
  • Chlorella; Luteine, zeaxantine, beta-caroteen
  • Goji bessen; zeaxantine
  • Boerenkool, spinazie; Luteine en zeaxantine
  • Groene groenten; Luteine en zeaxantin
  • Worteltjes; Beta caroteen
  • Tomaten; Vitamine C en lycopeen
  • Gingko Biloba; Opent kleine bloedvaatjes
  • Cayenne Peper; Kleine bloedvaatjes, zorgt voor betere opname voedingsstoffen
  • Zwarte bessen; Vitamine C en antocyaniden
  • Blauwe bessen; Vitamine C en blauwe pigment in blauwe bessen
  • Ei-dooier, biologisch rauw; Luteine en Vitamine A
  • Amandelen, walnoten, pistache voor vitamine E, luteine en omega 3
  • Vette vis, Omega 3 vetzuren en astaxantine
  • Bonen en linzen; bioflavonoiden en zink
  • Zonnebloempitjes; Zink en Vitamine E
  • Olijfolie; gezonde vetten
  • Mais (bio); Luteine en zeaxantine

Koop kwaliteit, het gaat om je ogen!

En wat koop je dus in de supermarkt? Misschien beter: wat koop je dan in de biowinkel? Of nog beter, wat koop je dan van een goede webshop waar ze betrouwbare bio produkten hebben van A-kwaliteit. En dus niet de chinese waar vaak zware metalen in zitten ook al staat erop dat het bio is. Als de afkomst niet vermeld is, dan moeten je alarmbelletjes afgaan. Kies A-kwaliteit. Daar betaal je inderdaad meer voor maar je wil geen zware metalen binnenkrijgen terwijl je denkt dat je gezond bezig bent met superfoods. Afijn, wat koop je dus:

Een goede webshop met alleen maar A-kwaliteit is Leefbewust.com of Unlimitedhealth.nl

Print Friendly, PDF & Email