Om te palmeren ga je eerst gemakkelijk zitten. Leg een dik kussen op je schoot. Zorg dat je handen aangenaam warm zijn, je kan ze even opwrijven. Als je je bewust bent van de energie in je handen kun je ze ook even opladen. Maak dan van beide handen een kommetje, net alsof je water erin gaat opvangen. Leg nu je linkerhand in de kommetjes vorm op je linkeroog met je vingers over het midden van je voorhoofd. Vervolgens leg je je rechterhand in de kommetjes vorm over je rechteroog. Je vingers van je rechterhand overkruisen dan dus die van je linkerhand. Het dikke kussen heb je nodig om je ellebogen op te zetten. Let er op dat je ontspannen zit, met een rechte rug Je hoofd niet naar voren gebogen.

Palmeren is ontspannen

Achter je handen sluit je je ogen, je ziet nu niets meer. Je voelt nu de behaaglijke warmte van je handen in je ogen stralen. Je hoeft verder niets te zien. Je mag ontspannen, je mag visualiseren als je dat fijn vindt. Als je daar niet zo’n held in bent dan denk je aan iets wat je echt ontspant. Geniet van de rust die dit donker je geeft.

Palmeren ter ontspanning van de ogen

Kinderen

Om kinderen te laten palmeren kun je dat het beste met z’n tweeën doen (Of misschien met nog meer). Je kunt dan samen een verhaal maken. Jij begint bijvoorbeeld met een paar zinnen. Dan is het de beurt aan je kind. Die vertelt een paar zinnen. Ondertussen stel je het je voor wat jij zegt en wat je kind zegt. Uiteraard kun je de meest belachelijke verhalen krijgen. Maar het is heerlijk om je fantasie te laten werken en dat voor je te zien. Dan word je vervolgens uitgedaagd door je kind omdat die natuurlijk weer de verhaallijn totaal anders laat lopen dan dat jij dat wil. Je kunt mieren met sinaasappels naar olifanten laten gooien, die blazen ze terug met hun slurf en toen kwam de slagroomspuit om de hoek…oke, dat gaat nergens over, maar het gaat om het plezier, samen, en het voor je zien/voelen/ruiken/horen, zo levendig als dat voor jou mogelijk is.

Hoe langer hoe beter

Adem rustig door en blijf zo een paar minuten zitten palmeren. Het kan zijn dat je op een moment alleen maar je aandacht rustig bij je ademhaling hebt en zo wel een kwartier of nog langer wil blijven zitten. Dat kan en mag, en hoe langer hoe beter bij deze oefening, zolang het maar ontspannen blijft. Palmeren is geen wedstrijd om zo lang mogelijk te blijven zitten.

Notities:

In het begin dacht ik dat ik na een minuut palmeren het verschil wel zou moeten zien. Dus ik opende mijn ogen en tot mijn bittere teleurstelling zag ik het niet beter. Gefrustreerd probeerde ik het twee minuten. Maar dat werkte ook niet. Ik vond dus dat de methode niet werkte. Na een tijd probeerde ik een kwartier te zitten palmeren. Maar ik kreeg schuldgevoelens dat ik niks aan het doen was en dat het toch niet zou werken. Totdat ik een keer 20 minuten zat en ineens zag ik het wel allemaal beter. Dus er zat iets van waarheid in. Nadat ik mijn negativiteit en schuldgevoelens kon laten varen kon ik makkelijker een half uur zitten. Maar daardoor kreeg ik nogal wat creatieve ideeën die waardoor ik onrustig werd omdat ik ze uit wilde voeren. Nadat ik de creatieve ideeën ook had laten varen en gewoon eenvoudig drie kwartier of een uur kon zitten begon ik echt rust te ervaren. Rust waarin veel naar boven kwam, verdriet, woede, enorme rust, slaap. Dat liet ik maar zijn en ik negeerde die gevoelens niet, ik doorvoelde ze. Nu is het makkelijk om een uur te zitten en dan is er vaak gewoon rust. Als ik stress heb laat ik meestal nog een paar tranen om te ontladen, maar dat komt vanzelf. Het effect van palmeren is er zeker, maar ik heb tot nog toe niet blijvend effect kunnen waarnemen…behalve de enorme rust en ruimte die er altijd is. Eens heb ik 5 uur zitten palmeren en dat verschil was zeker merkbaar in mijn gezichtsvermogen. Langer blijvend maar niet voorgoed. Sommige mensen hebben wel blijvend resultaat met 5 uur.

Mijn ervaring met palmeren

Mijn ervaringen vertellen me dat je moet leren ontspannen in een palmeer sessie en niet doelgericht moet zijn op het verbeteren van je ogen. Al is dat wel waar je de oefening in eerste instantie voor doet. De valkuilen die ik beschreef komen veel mensen tegen. Ik wil ze ze herkenbaar maken zodat je weet waar je zit en er niet intrapt. De palmeer sessies ben ik meer gaan zien als een meditatie die rustiger is omdat de ogen rust hebben.

Man die 20 uur aan het palmeren was geneest
Print Friendly