De korte zwaai is een methode om de spanning van de ogen en het omliggend weefsel te ontspannen. Het kalmeert geest, lichaam en zenuwstelsel.

De uitvoeringvan de korte zwaai

Ga voor een raam staan en plaats je voeten op schouderbreedte van elkaar. Verplaats dan je gewicht rustig naar de linkerkant en daarna rustig naar de rechterkant. Zwaai zo heen en weer van links naar rechts. Misschien is het op het plaatje wat overdreven maar het gaat om het idee.

Korte Zwaai

Terwijl je voor het raam staat en in de verte kijkt, zal het je opvallen dat het raam juist de andere kant op beweegt dan dat jij dat doet. Kijk niet naar het raam maar wees je wel bewust van de beweging. Blijf in de verte kijken naar de dingen die je aandacht trekken. Blijf zo een paar minuten zwaaien en in de verte kijken, bewust blijvend van de beweging.

Het kan heel goed zijn dat je een paar flitsen krijgt van helderheid, laat het je geloof sterken en zwaai rustig verder.

Extra voor bijzienden

Een versterking van de bweging krijg je als je een leesbril van + 3.00 opzet. Je kunt zo’n brilletje goedkoop bij de HEMA of ergens anders kopen. Dat verterkt het bewegende effect en ontspant de oogspieren nog meer. Je kunt nu niet meer goed focussen en daarom kun je je nu vollediger richten op de beweging.

Altijd de korte zwaai

De korte zwaai kun je vrijwel altijd toepassen. Als je in de rij staat bij de kassa, of in de trein zit. De beweging kan namelijk heel klein zijn. Dan valt het niet op voor anderen. Je kunt zelfs alleen met je hoofd en heel klein beetje bewegen. Hoe beter je de korte zwaai beheerst hoe subtieler je de beweging zal kunnen waarnemen. Uiteindelijk zul je zelfs een soort korte zwaai opmerken als je allen maar met je ogen van links naar rechts beweegt.

Print Friendly, PDF & Email